Статьи журнала - Современные проблемы сервиса и туризма

Все статьи: 825

"Байкал - голубое око планеты": географические аспекты развития туризма в Прибайкалье

"Байкал - голубое око планеты": географические аспекты развития туризма в Прибайкалье

Афанасьев Олег Евгеньевич, Корытный Леонид Маркусович, Евстропьева Оксана Владимировна

Ред. заметка

Бесплатно

"Вестник Европы» с волжских берегов

"Вестник Европы» с волжских берегов

Мазин Константин Анатольевич

Статья обзорная

Бесплатно

12 ошибок туристического брендирования территорий

12 ошибок туристического брендирования территорий

Новичков Н.В.

Статья научная

В статье раскрываются особенности брендинга территорий как туристических дестинаций, рассматриваются противоречия и недостатки, выявленные при осуществлении практики брендинга территорий в России и в мире. Отдельно акцентируется внимание на несоответствие ряда практических решений в рамках осуществления брендинга территорий, претендующих на реализацию туристического потенциала, теоретическим и научно обоснованным положениям в основах маркетинга и менеджмента. В статье представлены обобщения автора, сделанные на основе изучения и анализа научной, методологической и публицистической литературы, а также фактологического, статистического и аналитического материала.

Бесплатно

1812 год в народных художественных промыслах

1812 год в народных художественных промыслах

Чаус Надежда Васильевна

Статья научная

Автор предлагает обзор основных тенденций и артефактов народных художественных про- мыслов XIX-XXI веков, посвященных событиям 1812 года. Показано, как этнокультурные ду- ховные и эстетические доминанты общества воплотились в художественном осмыслении славных подвигов прошлого, возрождении исторической памяти и патриотических тради- ций народов России.

Бесплатно

300 лет курортному делу в России: история и современные проблемы отрасли

300 лет курортному делу в России: история и современные проблемы отрасли

Афанасьев Олег Евгеньевич

Ред. заметка

Бесплатно

Conrad N. Hilton - живая легенда мирового гостеприимства

Conrad N. Hilton - живая легенда мирового гостеприимства

Джанджугазова Елена Александровна

Статья обзорная

Бесплатно

Cuba’s historical tryst with economic development and future pathways

Cuba’s historical tryst with economic development and future pathways

George B., Henthorne T., Korstanje M.

Статья научная

This paper inspects the historical development of Cuba put against its challenges in promoting tourism. Due to internal and external pressures, the economic development opportunities for Cuba were largely limited to tourism – despite the best efforts by the Cuban authorities to diversify its economy. Drawing insights from the strategy literature, the competitive advantage of Cuba in tourism is explained. We trace the pathways the Cuban economy and society took in Cuba’s its tryst with tourism as the primary development driver. Particular thrust is given to Cuba – Soviet bonhomie and the “special period”. We conclude the discussion by highlighting the hope that Obama kindled and the fears that Trump brought back in.

Бесплатно

Exploring the archetype of americaness and the excemplary principle: the fear of traveling abroad

Exploring the archetype of americaness and the excemplary principle: the fear of traveling abroad

Korstanje Maximiliano E., Skoll Geoffrey R.

Статья научная

Following a general introduction of colonialism, this essay reflects on the growth of US imperialism. It notes that colonialist exploitation depends on a pervasive ethnocentrism in which the metropolis is depicted as morally and culturally superior to the colonized. An example of travel writing is used to examine and appreciate this ethnocentric discourse. Precisely because travel literature is not written as a racist or ethnocentric polemic, it is useful in coming to understand the implicit value system and ethos that forms the foundation of colonial ethnocentrism. In the particular example, the colonial ethnocentrism is linked to the ideology of American exceptionalism which has deep roots in the American Puritantradition.

Бесплатно

IV форум регионов-партнеров Калининградской области 13-14 сентября 2012 г

IV форум регионов-партнеров Калининградской области 13-14 сентября 2012 г

Джанджугазова Елена Александровна

Краткое сообщение

Бесплатно

International tourism development in Western and Eastern Siberia in the 1960-1970s

International tourism development in Western and Eastern Siberia in the 1960-1970s

Kolupanova Irina A.

Краткое сообщение

Relevance of the study is related to the ever-increasing interregional tourism trips that, on the one hand, positive affect the economy of the host region and develop its outbound tourism, and, on the other hand, retard the economic development of the directing region. The importance of research lies in the strengthen- ing trend of growth in tourism industry, because by 2020 tourist arrivals are projected to rise by 200% in comparison with 2000. In this regard, the research of international tourism development in the Soviet times (from 1960 to 1970) is of great theoretical and practical importance. The picture of international tourism development in the Soviet times, presented by the author, will help the regional authorities to predict some directions in its development in future and to solve some industry problems. In the 1960-s international tourism in the USSR has developed in two directions: inner-union and foreign tourism. The main role in the establishment and development of international tourism in the regions of Western and Eastern Siberia played the regional branches of the International business joint-stock company «Intourist» (JSC «Intourist»). The JSC «Intourist» activities were aimed at improving the level of service for foreign tourists, development a sense of responsibility in the team for the task assigned, improvement styles and methods of awareness- building and outreach efforts among foreign tourists etc. The extension of international relations of working people in the USSR was realized not only by receiving foreign delegations at home, but also by organization of international tourism for Soviet working people, employees and students. The Central Council for Tourism and Excursions under the All-Union Central Trade Union Council took an active part in international tourist exchanges carrying out these exchanges in close contact with the Chief Department for Foreign Tourism. About 90% of all tourist trips abroad among Soviet working people were carried out by the regional councils of trade unions. The inner-union tourism has grown with the help of international exchange among young people in the planned economy countries. This exchange was realized within the All-Union Central Trade Union Council activities through the agency of the Bureau of International Youth Tourism «Sputnik».

Бесплатно

Mice-индустрия и методические особенности подготовки кадров для крупных международных мероприятий

Mice-индустрия и методические особенности подготовки кадров для крупных международных мероприятий

Байбурова О.Р.

Другой

В статье рассматриваются актуальные вопросы подготовки кадров для индустрии гостеприимства и, в частности, для MICE индустрии. Автор предлагает ознакомиться с опытом работы кафедры иностранных языков делового общения РЭА им. Г.В.Плеханова в свете подготовки России к Зимним Олимпийским Играм в Сочи.

Бесплатно

QR-код Эрмитажа: статистика, посетители, факты

QR-код Эрмитажа: статистика, посетители, факты

Гук Дарья Юрьевна

Статья научная

Статья посвящена исследованию эффективности новых технологий, используемых в информационном обеспечении постоянной экспозиции, представляющей археологические коллекции Государственного Эрмитажа, которое показало, что подробное знакомство с памятниками археологии доступно незначительному числу посетителей в год. В качестве альтернативы существующим подходам к подаче информации посетителям было предложено освоить технологию, основанную на культуре участия. Исследуемый проект «Молодые - молодым» был подготовлен и осуществлен за полгода благодаря участникам из разных стран, работающим в Службе Волонтеров Государственного Эрмитажа. В рамках проекта был проведен детский творческий конкурс «Открой Эрмитаж!», осуществленный в виртуальном пространстве. Автор, опираясь на результаты статистического исследования, намечает перспективы использования QR-кодов в музейной практике.

Бесплатно

The concept of skansen: origins and stages of development

The concept of skansen: origins and stages of development

Stromberg Per, Trotsenko Alexandra V

Статья научная

The article discusses the development a special type of museums in Europe - open-air museums. Such in- stitutions named «skansen» in honor of the first open-air museum, which opened in 1891 in Stockholm at the initiative of Arthur Hazelius. The five historical stages in the history of European skansens are offered to distinguish: 1) origin of the idea and the opening of the first skansen (up to 1891); 2) the establishment of skansen (from 1891 until the First World War); 3) Inter-War Period (the period between the First and Second World Wars); 4) Post-war reconstruction (up to about 1960); 5) Development of skansen as a scientific- research institution and tourism center (from 1960s until today). Each of the selected stage is characterized by its process of deepening and expansion of activity of skansens as special kind of museum establishments. Museums change according to the era and social requires. Skansen emerged in response to the disap- pearance of the traditional economic system and national culture under the influence of the processes of industrialization and globalization. Today skansen is the effective means of translation to new generations an appropriate national historical and cultural identity, traditional way of life of the people. Skansen (open- air museums) is important tool of intercultural and inter-civilizational dialogue. Such museums are also a means of communication, which able to withstand to many cliches and misconceptions imposed by the mass culture. Today the organization of open-air museums is one of the most promising and effective ways to preserve historical and cultural heritage. This type of museum has got status of «museum of the future». The article briefly discusses the most interesting and popular open-air museums as tourist destinations of the Nordic countries.

Бесплатно

Журнал